ضرورت اجرای پروژه

امروزه با رشد روزافزون جمعیت، بخصوص در کلان شهرها و همچنین لزوم برقراری ارتباط و حمل و نقل در سطح  شهر، مشکل ترافیک بیش از پیش گریبانگیر شهروندان می­باشد. ترافیک علاوه بر صرف وقت و هزینه، می­تواند منجر به آسیب­های روانی شهروندان نیز شود. همچنین بیماری­ها، مشکلات زیست محیطی و حوادثی که شهروندان بواسطه حمل و نقل و ترافیک و نیز عبور از پیاده رو های ناایمن، روزانه با آن مواجه می­شوند نیز تامل برانگیز است. بیماریهای ناشی از آلودگی هوای ایجاد شده از خودروها، تصادفات موتوری،  حوادث ناشی از طراحی یا وضعیت نامناسب پیاده روها، جاده ها و تأسیسات ناوگان حمل و نقل عمومی و ... همه از مواردی است که جان و مال شهروندان تهرانی را تهدید می کنند. مطابق با آمار ارائه شده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) [1]روزانه 15000 نفر در اثر سوانح رانندگی دچار آسیب و جراحات می­گردند و در حدود 8/5 میلیون نفر سالیانه در جهان به همین علت فوت می­گردند که 10% از کل مرگ و میرهای جهان و 16% از ناتوانی­های این حوادث را دربرمی­گیرد. [2]

سازمان بهداشت جهانی (WHO) حوادث رانندگی را اولین علت مرگ جوان­ها در جهان به ­شمار آورده است. آمار سوانح و حوادث در ایران نیز نشان می­دهد که دومین علت مرگ افراد ایرانی و اولین علت مرگ جوانان مربوط به سوانح و حوادث با عنوان حوادث ترافیکی است.

از سویی دیگر در کنار سوانح و حوادث ترافیکی در ایران و جهان،  يکي ديگر از دغدغه ها در شهرهاي بزرگ، آلودگي هوا و آلودگي محيط زيست است که بخشي از اين آلودگي با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي کاهش مي يابد. طبق آمارهای ارائه شده003A

·         جوامعی که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به طور سالانه ۳۷ میلیون تن متر­ مکعب گسیل کربن ملت خود را کاهش می‌دهند.

·         به ازای هر یک نفری که به استفاده از حمل و نقل عمومی روی بیاورد، گسیل کربن روزانه تا ۲۰ پوند یا بیشتر از ۴۸۰۰ پوند سالانه کاهش می‌‌یابد.

·         به ازای هر یک نفر که به استفاده از حمل و نقل عمومی روی بیاورد، گسیل کربن یک خانواده از ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. این در مقایسه با سایر عملکردهای خانواده برای محدود کردن دی‌اکسید کربن، استفاده از حمل و نقل عمومی ۱۰ مرتبه بیشتر در کاهش مصرف گازهای مضر موثر است.[3]

 

از طرفی شهرداری تهران طرحی را با عنوان "آسمان آبی، زمین پاک، خط سفید" به مورد اجرا گذاشته که هدف آن نهادینه کردن رفتارهای صحیح ترافیکی بین شهروندان است. طرح خط سفید به عنوان زبان هدایت ترافیکی است که به منظور کاهش آلودگی هوا و ترافیک، ویژه برنامه‌هایی جهت ارتقا فرهنگ انضباط و قانون‌گرایی به اجرا در‌ می‌آید. بنابراین ضروری است با انجام مطالعات گسترده در زمینه مسائل و مشکلات بهداشتی، ایمنی و محیط­زیستی مربوط به تأسیسات ناوگان حمل و نقل و پیاده رو ها به مدلی جامع در زمینه HSE ترافیک دست یافت و در جهت پیاده­سازی راهکارهای بهبود شرایط آنها اقدام نمود. در گام بعدی آموزش همگانی و ایجاد فرهنگ HSE ترافیکی از اهم ضروریات می­باشد.

در این راستا شرکت شهر سالم تهران (سامانه مدیریت HSE شهرداری تهران) واحد­CPSL دانشگاه صنعتی شریف را به­عنوان مجری طرح «اجرای برنامه­های آموزشی-­ پژوهشی مرتبط با اصول مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE-MS) در حوزه واحدهای حمل­و­نقل و ترافیک» در نظر گرفته است.



[2] منبع : مقاله اصلی مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت­ها دوره 3 شماره2 مرکز تحقیقات ترومای جاده­ای و مرکز مدیریت حوادث و فوریت­های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان.

[3] http://alef.ir